Belangrijke thema’s voor de toekomst

Het bestuur voorziet voor 2021 een aantal belangrijke thema’s die (weer) op de agenda van het bestuur zullen komen:

Toekomst BPFV
De werkgroep Toekomst en het bestuur verdiepen zich verder in de toekomst van BPFV. De vraag daarbij is of we als zelfstandig pensioenfonds verder moeten gaan, of dat we beter samen kunnen gaan met een ander fonds. In dat laatste geval wordt dan gekeken naar geschikte partners om mee samen te werken.

Pensioenakkoord
De financiële positie van BPFV blijft ook in 2021 veel aandacht van het bestuur vragen.

Sleutelfunctiehouder interne audit
De sleutelfunctiehouder interne audit gaat in 2021 aan de slag om zijn functie verder vorm te geven en te verankeren in de governance-structuur van het pensioenfonds.

Pensioenakkoord
In de zomer van 2020 hebben het kabinet en sociale partners afspraken gemaakt over de uitwerking van het pensioenakkoord. Hiermee is de weg vrij om te komen tot een nieuw pensioenstelsel. In 2021 zal er meer bekend worden over de nieuwe wet en de uitwerking daarvan. Inmiddels is bekend at de invoering van de nieuwe wet is verschoven naar uiterlijk 1 januari 2023.
Coronacrisis
Ook in 2021 zal de coronacrisis nog gevolgen hebben voor BPFV. De gevolgen van de lockdown op de economie zijn nog onduidelijk. Dit geldt voor de algemene gevolgen (zoals de ontwikkelingen van de beleggingen) en voor de gevolgen die specifiek zijn voor de sector. Het bestuur zal de gevolgen van de crisis ook in 2021 nauwlettend in de gaten houden. Aangesloten werkgevers krijgen in 2021 geen uitstel meer van de premiebetalingen. Er zijn geen signalen dat werkgevers structureel betalingsproblemen hebben als gevolg van de coronacrisis.