De organisatie van ons fonds in 2020

Het bestuur

Het bestuur bepaalt het beleid van ons fonds. Zij behartigt de belangen van iedereen die bij het fonds betrokken is. Het bestuur wordt ondersteund door verschillende interne en externe partijen. Op pagina 12 van het volledig jaarverslag ziet u een organogram van de organisatie van ons fonds in 2020.

Wijzigingen in 2020

In 2020 besloot voorzitter Martin Meijer om zijn functie neer te leggen. Het fonds is op zoek naar een nieuwe kandidaat. In de tussentijd is Joost Borm waarnemend voorzitter.

Jacqueline van Leeuwen heeft er in verband met privéredenen voor gekozen om haar bestuurslidmaatschap per 15 november 2021 te beëindigen. De vacature die na haar vertrek is ontstaan, is op 13 januari 2021 ingevuld met de benoeming van Hugo Nieuwenhuijse. Hij is bestuurslid namens de werknemers.

Waar hield het bestuur zich in 2020 mee bezig?

Naast reguliere zaken, had het bestuur in 2020 speciale aandacht voor een aantal thema’s. We lichten er een paar uit. Meer informatie leest u op pagina 15-16 van het volledig jaarverslag.

Coronacrisis

De coronacrisis heeft op verschillende manieren impact op ons pensioenfonds:

• Het bestuur is ervoor verantwoordelijk dat processen, zoals het uitkeren van pensioenen en het betalen van premies doorlopen. Daarom heeft het bestuur gecontroleerd en vastgesteld dat alle relaties maatregelen hebben genomen om ervoor te zorgen dat hun dienstverlening aan BPFV kon doorgaan.
  • De coronacrisis heeft ook werkgevers in met name de vlakglassector getroffen. Werkgevers die een beroep moesten doen op de NOW-regeling, konden bij BPFV een verzoek indienen om de betaling van de pensioenpremies en/of de eindafrekening over 2019 met een maand uit te stellen. Zodra werkgevers de overheidsbijdrage hadden ontvangen, werden zij verzocht de premies alsnog te betalen. Door het betalingsuitstel moest BPFV tijdelijk haar eigen liquiditeitspositie verhogen. Zo kon ervoor worden gezorgd dat het pensioenfonds over voldoende middelen beschikt om de pensioenen uit te betalen.
  • In de periode maart 2020 t/m juni 2020 heeft het pensioenfonds de dekkingsgraad elke week goed in de gaten gehouden. Op het moment van schrijven van het jaarverslag is er nog steeds veel onzeker en is het niet mogelijk om de financiële impact van de crisis in 2021 op het pensioenfonds vast te stellen.

Onafhankelijk onderzoek naar datakwaliteit

BPFV heeft na de verhuizing van AZL Heerlen naar AZL Amsterdam en weer terug, een onderzoek laten doen naar de kwaliteit van de data van onze pensioenadministratie. Externe partij DataTrust onderzocht of de verhuizingen van de administratie geen nadelige gevolgen hebben gehad voor de kwaliteit van de gegevens die AZL voor ons beheert. Op basis van de bevindingen maakt DataTrust een plan om de datakwaliteit te verbeteren.

Financiële positie van het pensioenfonds staat onder druk

De financiële positie van BPFV is niet goed en daarom heeft deze het hele jaar veel aandacht gekregen van het bestuur. Helaas konden de opgebouwde pensioenen per 1 januari 2021 niet worden verhoogd. Gelukkig bleek het niet nodig om de pensioenen in 2021 te verlagen. Wel is de situatie nog steeds zorgelijk. Daarom blijft het bestuur deze ook in 2021 nauwlettend volgen.

Integraal Risicomanagement

Het bestuur besteedde veel aandacht aan risicomanagement en de rol van de risicocommissie. Ook is in 2020 opnieuw de integriteitsrisicoanalyse (SIRA) uitgevoerd. Meer informatie staat in hoofdstuk 10 van het jaarverslag.

Handhaving en aansluitingen

Het bestuur heeft opnieuw gekeken naar het handhavings- en het aansluitingsbeleid. Het risico ‘geen premie wel recht’ is voor een bedrijfstakpensioenfonds (en dus ook voor ons fonds) een belangrijk risico. Het bestuur wil dit risico zoveel mogelijk verkleinen en besteedt daarom veel aandacht aan dit onderwerp in de Pensioencommissie.

Wet Toekomst Pensioenen

Er komt een nieuw pensioenstelsel. Het bestuur bereidt zich hierop voor. Hoe de route eruit gaan zien, hangt natuurlijk samen met de toekomst van het fonds en de mogelijke samenwerking met andere fondsen. Hoe dan ook is kennis over de belangrijkste vraagstukken en keuzes van belang. Daarvoor zijn al verschillende kennissessies georganiseerd. In de loop van 2021 zal meer duidelijk worden over de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen en de toekomst van BPFV. Op basis daarvan zal het bestuur een plan van aanpak maken voor de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.

Wijziging verplichtstelling aangevraagd

Er is al een aantal jaar onduidelijkheid over de precieze grenzen van onze verplichtstelling, door een overlap met de sector ‘schilders’. Dat is in 2019 tussen de sectoren opgelost. In augustus 2020 is de verplichtstelling van BPFV hiermee in lijn gebracht. Voor werkgevers biedt deze wijziging meer duidelijkheid op de vraag of zij bij BPFV of bij Bpf Schilders moeten aansluiten.