Wat vinden de Raad van Toezicht en het Verantwoordingsorgaan?

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van BPFV bestaat uit drie onafhankelijke deskundigen die toezicht houden op het bestuur en de algemene gang van zaken van het fonds. Op 1 juli 2020 trad Selma Smit af als lid van de Raad van Toezicht. Zij is op 2 oktober 2020 opgevolgd door Evelien Vlastuin.

Het oordeel van de Raad van Toezicht over 2020 staat in het jaarverslag. Samengevat vindt de Raad van Toezicht dat in 2020 de beleidskeuzes, procedures en ‘checks en balances’ goed zijn ontwikkeld. Ook tijdens de uitdagingen die de Covid-19 maatregelen met zich meebrachten. Er is veel aandacht voor de continuïteit en toekomst van het fonds. De communicatie op de website over de mogelijke gevolgen voor deelnemers door de verslechtering van de financiële positie van het fonds, verdient wat de Raad van Toezicht betreft nog wel aandacht. Ook kan het bestuur meer aandacht besteden aan vraagstukken die te maken hebben met het nieuwe pensioenstelsel en het bewaken van de juiste volgorde bij procedures tussen fondsorganen.

De bevindingen van de Raad van Toezicht over 2020 zijn te lezen vanaf pagina 54 van het jaarverslag. Op pagina 57 van het jaarverslag geeft het bestuur een reactie op het verslag van de Raad van Toezicht over 2020.

Verantwoordingsorgaan

Het Verantwoordingsorgaan (VO) geeft een oordeel over het handelen van het bestuur. Per 1 juli 2020 is Wim Roose afgetreden als secretaris van het VO. Ger Hawinkels heeft deze vacature ingevuld. De vacature namens de deelnemers is op 11 december 2020 ingevuld met de benoeming van Wiebe de Jong.

Het oordeel van het VO over 2020 is te lezen in het jaarverslag. Het Verantwoordingsorgaan oordeelt positief over het beleid en de uitvoering door het bestuur over 2020. Volgens het VO heeft het bestuur de belangen van de verschillende doelgroepen binnen het fonds op een evenwichtige manier meegenomen bij besluitvorming. Het VO adviseert (net als de RvT) het bestuur om de financiële positie van het fonds met de grootst mogelijke aandacht te bewaken en tijdig te schakelen op eventuele maatregelen vanwege het nieuwe pensioenakkoord.

Het verslag van het Verantwoordingsorgaan is de lezen vanaf pagina 58 van het jaarverslag. De reactie van het bestuur op het verslag van het VO is te lezen vanaf pagina 62.