De organisatie van ons fonds in 2021

Het bestuur

Het bestuur bepaalt het beleid van ons fonds. Zij behartigt de belangen van iedereen die bij het fonds betrokken is. Het bestuur wordt ondersteund door verschillende interne en externe partijen. Op pagina 12 van het volledig jaarverslag ziet u in een overzicht hoe ons fonds in 2021 is georganiseerd.

Wijzigingen in 2021

In 2021 was Joost Borm de waarnemend voorzitter van ons fonds. Op 1 september 2021 volgde Bert Oosterloo hem op als onafhankelijk voorzitter. Bert Oosterloo is inmiddels (in 2022) vanwege privéomstandigheden afgetreden. Eduard van de Lustgraaf is nu interim-voorzitter totdat de vacature voor een nieuwe onafhankelijk voorzitter is ingevuld.

Op 13 januari 2021 is Hugo Nieuwenhuijse benoemd als bestuurslid namens de werknemers. Hij volgt Jacqueline van Leeuwen op.

Waar hield het bestuur zich in 2021 mee bezig?

Naast reguliere zaken, had het bestuur in 2021 speciale aandacht voor een aantal thema’s. We lichten er een paar uit. Meer informatie leest u op pagina 15 en 16 van het volledig jaarverslag.

Coronacrisis

Ook in 2021 heeft het bestuur de gevolgen van de crisis ook in 2021 nauwlettend in de gaten houden. Aangesloten werkgevers kregen in 2021 geen uitstel meer van de premiebetalingen. Er kwamen geen signalen dat werkgevers structureel betalingsproblemen hadden als gevolg van de coronacrisis.

Financiële positie van het pensioenfonds nog niet goed

BPFV heeft na de verhuizing van AZL Heerlen naar AZL Amsterdam en weer terug, een onderzoek laten doen naar de kwaliteit van de data van onze pensioenadministratie. Externe partij DataTrust onderzocht of de verhuizingen van de administratie geen nadelige gevolgen hebben gehad voor de kwaliteit van de gegevens die AZL voor ons beheert. Op basis van de bevindingen maakt DataTrust een plan om de datakwaliteit te verbeteren.

Financiële positie van het pensioenfonds staat onder druk

De financiële positie van BPFV is niet goed en daarom heeft deze het hele jaar veel aandacht gekregen van het bestuur. De situatie is in de loop van 2021 iets beter geworden. Maar helaas was het niet genoeg om de opgebouwde pensioenen per 1 januari 2022 te verhogen.

Risicomanagement

Het bestuur besteedde veel aandacht aan risicomanagement en de rol van de risicocommissie. Meer informatie over dit onderwerp staat in hoofdstuk 10 van het jaarverslag.

Handhaving en aansluitingen

Net als voorgaande jaren heeft het bestuur in 2021 gekeken naar het handhavings- en het aansluitingsbeleid. Het risico ‘geen premie wel recht’ is voor een bedrijfstakpensioenfonds (en dus ook voor ons fonds) een belangrijk risico. Het bestuur wil dit risico zoveel mogelijk verkleinen en besteedt daarom veel aandacht aan dit onderwerp in de Pensioencommissie.

Wet Toekomst Pensioenen

Er komt een nieuw pensioenstelsel. Het bestuur bereidt zich hierop voor. Daarbij kijken we ook naar de toekomst van BPFV. Een gedegen kennis van de belangrijkste vraagstukken en keuzes is daarbij van belang. We praten ook regelmatig met de sociale partners over de inhoud. Zij beslissen straks grotendeels over de nieuwe pensioenregeling. Door middel van diverse kennissessies vergaren we de benodigde informatie. Ook de andere fondsorganen, zoals het Verantwoordingsorgaan bereiden zich zo voor. In de loop van 2022 zal meer duidelijk worden over de invulling van de wetgeving.