Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over uw pensioen of zaken rondom uw pensioen? Bekijk onderstaande veelgestelde vragen om te ontdekken of uw vraag al door ons beantwoord is. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bekijk alle vragen

Werknemers

  • Wanneer krijg ik een verhoging?

    Wij proberen elk jaar uw (opgebouwde) pensioen te verhogen. Dat noemen we ook wel toeslagverlening of indexatie. De verhoging zorgt ervoor dat uw pensioen zijn waarde houdt. Bij een verhoging wordt uw opgebouwde pensioen aangevuld met maximaal de loon- of prijsstijgingen. U hebt niet automatisch recht op een verhoging. Wij reserveren daar geen geld voor. Ons bestuur bekijkt elk jaar of en hoeveel uw opgebouwde pensioen kan worden verhoogd. Dat hangt af van de financiële positie. Als het fonds er financieel niet goed genoeg voor staat, kan het ook voorkomen dat we uw pensioen moeten verlagen.

  • Wanneer wordt mijn pensioen verlaagd?

    In de Pensioenwet zijn financiële spelregels opgenomen voor pensioenfondsen. Als onze financiële positie volgens die regels niet goed genoeg is, moet ons fonds een herstelplan indienen bij De Nederlandsche Bank (DNB). Hierin staat hoe het fonds de financiële situatie weer op orde gaat brengen. Daarbij horen ook maatregelen. BPFV kan bijvoorbeeld besluiten om de premie te verhogen, de pensioenregeling te versoberen of de pensioenen te verlagen. We verlagen de pensioenen pas als er geen andere keuze meer is.

  • Is mijn pensioenleeftijd hetzelfde als mijn AOW-leeftijd?

    U bouwt pensioen op bij BPFV. Dit pensioen gaat in als u 67 jaar wordt. Daarnaast ontvangt u ook pensioen van de overheid, dit heet ook wel AOW. Vanaf welke leeftijd u AOW-pensioen ontvangt, hangt af van uw geboortedatum. Op de website van de SVB kunt u uitrekenen wat uw AOW-leeftijd is.

Bekijk alle vragen

Gepensioneerden

  • Wanneer krijg ik een verhoging?

    Wij proberen elk jaar uw (opgebouwde) pensioen te verhogen. Dat noemen we ook wel toeslagverlening of indexatie. De verhoging zorgt ervoor dat uw pensioen zijn waarde houdt. Bij een verhoging wordt uw opgebouwde pensioen aangevuld met maximaal de loon- of prijsstijgingen. U hebt niet automatisch recht op een verhoging. Wij reserveren daar geen geld voor. Ons bestuur bekijkt elk jaar of en hoeveel uw opgebouwde pensioen kan worden verhoogd. Dat hangt af van de financiële positie. Als het fonds er financieel niet goed genoeg voor staat, kan het ook voorkomen dat we uw pensioen moeten verlagen.

  • Wanneer wordt mijn pensioen verlaagd?

    In de Pensioenwet zijn financiële spelregels opgenomen voor pensioenfondsen. Als onze financiële positie volgens die regels niet goed genoeg is, moet ons fonds een herstelplan indienen bij De Nederlandsche Bank (DNB). Hierin staat hoe het fonds de financiële situatie weer op orde gaat brengen. Daarbij horen ook maatregelen. BPFV kan bijvoorbeeld besluiten om de premie te verhogen, de pensioenregeling te versoberen of de pensioenen te verlagen. We verlagen de pensioenen pas als er geen andere keuze meer is.

  • Wanneer wordt mijn pensioen uitbetaald?

    Het pensioenfonds maakt uw pensioen elke maand over op de 24ste. Op die dag staat het bedrag op uw bankrekening. Valt de 24ste van een bepaalde maand in het weekeinde? Dan is de betaling op de eerste werkdag erna.

    Ontvangt u uw pensioen op een buitenlandse rekening? Dan kan het zijn dat uw betaling een paar dagen later op uw rekening staat. We streven ernaar dat de betaling uiterlijk op de laatste dag van de maand op uw buitenlandse rekening is bijgeschreven.

Bekijk alle vragen

Oud-werknemers

  • Wanneer krijg ik een verhoging?

    Wij proberen elk jaar uw (opgebouwde) pensioen te verhogen. Dat noemen we ook wel toeslagverlening of indexatie. De verhoging zorgt ervoor dat uw pensioen zijn waarde houdt. Bij een verhoging wordt uw opgebouwde pensioen aangevuld met maximaal de loon- of prijsstijgingen. U hebt niet automatisch recht op een verhoging. Wij reserveren daar geen geld voor. Ons bestuur bekijkt elk jaar of en hoeveel uw opgebouwde pensioen kan worden verhoogd. Dat hangt af van de financiële positie. Als het fonds er financieel niet goed genoeg voor staat, kan het ook voorkomen dat we uw pensioen moeten verlagen.

  • Wanneer wordt mijn pensioen verlaagd?

    In de Pensioenwet zijn financiële spelregels opgenomen voor pensioenfondsen. Als onze financiële positie volgens die regels niet goed genoeg is, moet ons fonds een herstelplan indienen bij De Nederlandsche Bank (DNB). Hierin staat hoe het fonds de financiële situatie weer op orde gaat brengen. Daarbij horen ook maatregelen. BPFV kan bijvoorbeeld besluiten om de premie te verhogen, de pensioenregeling te versoberen of de pensioenen te verlagen. We verlagen de pensioenen pas als er geen andere keuze meer is.

  • Is mijn pensioenleeftijd hetzelfde als mijn AOW-leeftijd?

    U bouwt pensioen op bij BPFV. Dit pensioen gaat in als u 67 jaar wordt. Daarnaast ontvangt u ook pensioen van de overheid, dit heet ook wel AOW. Vanaf welke leeftijd u AOW-pensioen ontvangt, hangt af van uw geboortedatum. Op de website van de SVB kunt u uitrekenen wat uw AOW-leeftijd is.

Verlagen pensioenen

  • Kan een pensioenfonds zomaar de pensioenen verlagen?

    Een verlaging van de pensioenen is alleen aan de orde als de financiële positie van een pensioenfonds erg slecht is. Een pensioenfonds gaat daarbij ook nooit over één nacht ijs. Eerst zijn jarenlang andere maatregelen genomen om er weer financieel bovenop te komen. Deze maatregelen staan in het herstelplan en worden elk jaar goedgekeurd door toezichthouder De Nederlandsche Bank. Lukt het niet om weer financieel gezond te worden binnen de wettelijke termijnen, dan komt een verlaging van de pensioenen als laatste redmiddel op tafel. Eerder niet. Ons fonds heeft een herstelplan. Daarover leest u meer op deze website

  • Moet BPFV de pensioenen in 2020 verlagen?

    Nee, BPFV hoeft de (opgebouwde) pensioenen in 2020 niet te verlagen. Onze dekkingsgraad was op 31 december 2020 hoger dan de kritische grens. 

  • Moet BPFV de pensioenen in 2021 verlagen?

    Dat is nu nog niet zeker, maar we houden er wel serieus rekening mee dat we de pensioenen in 2021 moeten verlagen. Het hangt af van de ontwikkeling van onze financiële positie in 2020. 

Bekijk alle vragen

Mijnpensioenoverzicht.nl

  • Wat vind ik op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    De informatie die u vindt op Mijnpensioenoverzicht.nl, komt rechtstreeks van de Sociale Verzekeringsbank, pensioenfondsen en pensioenverzekeraars. U krijgt een overzicht van hoeveel pensioen u in totaal kunt verwachten als u met pensioen gaat:

    • Hoeveel AOW u gaat ontvangen van de overheid
    • Hoeveel aanvullend pensioen u daarnaast tot nu toe hebt opgebouwd tijdens uw loopbaan
    • Bij welke pensioenfondsen en –verzekeraars u pensioen hebt opgebouwd
    • Hoeveel pensioen u in totaal kunt opbouwen als uw situatie niet verandert
    • Een inschatting van uw pensioen als het mee- of tegenzit
    • Hoeveel uw nabestaanden krijgen als u komt te overlijden
  • Wat toont Mijnpensioenoverzicht.nl niet?

    Op de website Mijnpensioenoverzicht.nl vindt u géén informatie over:

    • extra pensioen dat u misschien zelf hebt bijgespaard, via lijfrente of een koopsompolis
    • de inhoud van uw pensioenregeling 
    • de keuzemogelijkheden binnen uw pensioenregeling en wat een keuze betekent voor de hoogte van uw pensioen
    • pensioen in het algemeen en het Nederlandse pensioenstelsel. Die informatie vindt u bij Nieuwsoverzicht. U kunt ook kijken op www.pensioenkijker.nl.
    • wezenpensioen dat al uitgekeerd wordt
  • Hoe log ik in op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op Mijnpensioenoverzicht.nl logt u in met uw DigiD. Dat is uw persoonlijke inlogcode voor websites van de overheid, zoals de Belastingdienst. Door in te loggen met uw DigiD is uw privacy gegarandeerd. Alleen u kunt uw persoonlijke informatie zien. Als u uitlogt, wordt de informatie nergens bewaard. Hebt u nog geen DigiD? Of bent u uw wachtwoord vergeten? Kijk dan op www.digid.nl.

Bekijk alle vragen

Uniform Pensioenoverzicht

  • Wat is een Uniform pensioenoverzicht?

    Op het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) staat wat u aan pensioen hebt opgebouwd bij ons. Voor uzelf en voor uw eventuele nabestaanden. Alle pensioenfondsen en verzekeraars gebruiken hetzelfde model voor het pensioenoverzicht. Hebt u een partner, dan kunt u gemakkelijk uw pensioenoverzicht met dat van uw partner vergelijken. En u kunt de bedragen op de pensioenoverzichten gemakkelijk bij elkaar optellen.

  • Wat staat er op het pensioenoverzicht?

    Op het pensioenoverzicht ziet u wat u tot en met 31 december van het voorgaande jaar aan pensioen hebt opgebouwd bij ons. Wijzigingen per 1 januari van dit jaar staan niet in het pensioenoverzicht van dit jaar, maar in het pensioenoverzicht van volgend jaar.

    Verder vindt u de volgende informatie terug op het pensioenoverzicht:

    • de basisgegevens van u en eventueel uw partner
    • informatie over het door u opgebouwde pensioen
    • informatie over het te bereiken pensioen
    • een toelichting op het pensioenoverzicht
  • Wanneer krijgt u een pensioenoverzicht?
    • Werknemers die nu pensioen opbouwen bij ons ontvangen dit overzicht elk jaar. Hun pensioenoverzicht staat ook op Mijn Pensioencijfers.
    • Ook gepensioneerden ontvangen dit overzicht elk jaar.
    • Oud-werknemers die hun pensioen bij ons hebben laten staan toen ze uit dienst gingen, ontvangen dit overzicht minimaal elke 5 jaar. Online is er ook voor hen elk jaar een nieuw pensioenoverzicht beschikbaar in Mijn Pensioencijfers

Corona en uw pensioenadministratie

  • Hoe gaat ons fonds om met het innen van de pensioenpremies in tijden van corona?

    Op dit moment analyseren wij de situatie binnen de branche. Omdat nog niet duidelijk is of in de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW) ook de pensioenpremies van werknemers en werkgevers worden meegenomen, hebben we de steun beperkt tot een regeling van 1 maand uitstel van premiebetaling. Dat geldt voor alle bedrijven die uiteindelijk kunnen aantonen een beroep op de NOW zullen doen. De eindafrekening 2019 valt ook onder dat uitstel.

    U kan nu bij ons een beroep doen op die maand uitstel, en zodra u de aanvraag heeft kunnen doen (de overheid is nog niet zo ver), die aanvraag naar ons nasturen.

    Daarnaast werken de overheid én de Pensioenfederatie, de koepelorganisatie van alle pensioenfondsen, samen met Stichting van de Arbeid en het Verbond van Verzekeraars eveneens aan oplossingen.

    Zoals gezegd volgen we dat nauwgezet, en zullen daar adequaat op reageren met eventueel verdere maatregelen.

  • U voorziet problemen in de betaling van pensioenpremies. Kunt u nu al bijzondere of afwijkende afspraken maken met ons fonds?

    Ja, dat kan als u een aanvraag doet op ondersteuning vanuit de NOW. Neemt u contact op met AZL, en stuur een bewijs van de aanvraag mee zodra u dat heeft.

  • Wat moet u doen als u nu niet meer aan uw betaalverplichting kunt voldoen?

    Hebt u acute problemen bij het nakomen van uw financiële verplichtingen en hebt u een beroep gedaan op de NOW, of gaat u dat doen, stuur ons dan een bericht via het contactformulier in de werkgeversportal met het verzoek per direct een betalingsregeling te treffen. Kies in het formulier bij Categorie voor Facturering en als onderwerp Betalingsregeling.

  • Wat kunt u verder doen bij betalingsproblemen?

    Voor actuele informatie kunt u terecht op de site van het KvK en het UWV.

    Als het gaat om de lonen heeft de overheid de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW-regeling) aangekondigd. Met deze regeling krijgen bedrijven geld om de salarissen van de werknemers te blijven betalen. De NOW-regeling vervangt de Werktijdverkorting (wtv) die per direct is opgeschort. Aanvragen van de NOW-regeling kan nu nog niet, maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt.